Klant aan het woord: 'Geen verschil gemerkt tussen Certe en Lifelines'

6 april, 2021


De klant centraal is wat we bij Certe uitdragen. Maar wie zijn onze klanten precies en hoe kijken zij tegen ons aan? Hoe ervaren zij onze dienstverlening en benadering? Zitten we op één lijn? Wij spraken Jeannette Wijbenga, deelnemer aan Lifelines.

Eind 2019 zijn we ermee begonnen: de derde onderzoeksronde van het grote, langlopende bevolkingsonderzoek Lifelines. Voorheen deed Lifelines het helemaal zelf, maar nu voert Certe de onderzoeken uit. Het betekent dat we in vier jaar tijd ruim 165.000 deelnemers in heel Noord-Nederland twee keer gaan zien. Deelnemer Jeannette Wijbenga is één van hen. Begin 2020, vlak voordat corona ook Noord-Nederland bereikte, bezocht ze voor de Lifelines-onderzoeken onze locatie Damsterdiep.

Jeannette werkte dertig jaar als ergotherapeut in Noord-Nederland, waarvan vijfentwintig jaar bij het Martini Ziekenhuis Groningen. Daar is ze een paar jaar geleden overgestapt naar de functie van projectleider. Naast haar betaalde werk doet ze vrijwilligerswerk bij Humanitas, als taalcoach voor nieuwkomers in Nederland en loopt ze collecte voor KWF Kankerbestrijding. Jeannette heeft een sterke affiniteit met de zorg, dat is wel duidelijk, maar ook met gezond leven. De interviewer krijgt dan ook een complimentje omdat hij op de fiets naar haar woning achter in de Groningse buitenwijk Beijum is gekomen. Jeannette woont weliswaar in de stad, maar in haar achtertuin begint de natuur. Vanuit haar woonkamer kijkt Jeannette uit op natuurgebied Kardinge. Haar klok laat elk uur een ander vogeltje zingen en in de keuken zitten berkenstammetjes verwerkt. Dus ook natuur is voor Jeannette belangrijk.

Een snoepwinkel voor onderzoekers

Toen ruim vijftien jaar geleden de uitnodiging om deel te nemen aan Lifelines op de mat viel, hoefde Jeannette niet lang na te denken. ‘Ik doe in de eerste plaats mee omdat ik het leuk vind om een bijdrage te leveren aan wetenschappelijk onderzoek. Ik vind het leuk dat mijn gegevens een hoger doel dienen’, vertelt Jeannette. ‘Verder geven de uitslagen van zo’n onderzoeksronde ook iets weer over je eigen gezondheid. Ik beschouw het niet als een gezondheidscheck en daar heb ik ook geen behoefte aan. Maar als uit het onderzoek blijkt dat je bloeddruk veel te hoog is terwijl je dat niet wist, dan krijg je de kans daar iets aan te doen. In die zin heb je er wel voordeel van.’ ‘Lifelines is een organisatie die informatie verzamelt om wetenschappelijk onderzoek mogelijk te maken’, frist Jeannette het geheugen weer even op. ‘Lifelines doet zelf geen onderzoek, maar maakt een databank met heel veel informatie over een grote groep mensen uit het Noorden, over een heel lange periode. Lifelines bestaat nu vijftien jaar. De deelnemers worden langere tijd onderzocht. De gegevens worden onder andere gebruikt om onderzoek te doen naar gezond ouder worden en om erachter te komen welke factoren bepalen dat mensen op latere leeftijd gezond blijven. Het is een snoepwinkel voor onderzoekers.’

Dezelfde professionaliteit en bejegening

‘Voor de derde ronde van Lifelines ben ik vorig jaar bij Certe aan het Damsterdiep geweest’, vertelt Jeannette. ‘Dat lijkt nu een leven lang geleden want toen was er nog geen corona’, zegt ze met een lach. ‘Ik ervaar heel weinig verschil met de eerste twee rondes bij Lifelines zelf. Je komt binnen in een ander gebouw, dat is eerst even zoeken. Lifelines zat in Groningen heel lang in hetzelfde gebouw en was de enige gebruiker van dat pand. Bij Certe zijn de ruimtes waar de onderzoeken gebeuren wat kleiner. Maar in professionaliteit of bejegening heb ik geen verschil gezien. Als klant heb ik geen verschil gemerkt tussen Certe en Lifelines. De ontvangst heb ik altijd als vriendelijk ervaren. Mensen leggen goed uit wat ze gaan doen. Het is duidelijk waar je moet zijn. Je wordt vanuit de wachtkamer netjes begeleid naar je onderzoek. Ik heb daar heel goede ervaringen mee.’

‘Ik ben één keer aan het Damsterdiep geweest’, gaat Jeannette verder. ‘De routine was er  gewoon, bij de medewerkers van Certe. Ze wisten wat ze moesten doen. Het voelde zeker niet als “we moeten even iets voor een ander bedrijf doen en we weten het niet helemaal”. Omdat ik in de deelnemersadviesraad van Lifelines zit, weet ik dat het heel goed is voorbereid. Er is eerst proefgedraaid met een aantal deelnemers, om de logistiek te doorlopen. Andere leden van de adviesraad hebben daar ook aan meegedaan. Dat liep gewoon gesmeerd. Complimenten aan Certe voor hoe ze deze extra klus op zich hebben genomen. En ik hoop dat het voor de medewerkers een leuke aanvulling is op hun gewone werk.’

Jeannette Wijbenga, deelnemer Lifelines
Jeannette Wijbenga, deelnemer Lifelines