Klant aan het woord: ‘Samen met Certe werken we hard aan ons wensenlijstje’

13 november, 2020


De klant staat centraal bij Certe. Maar wie zijn onze klanten precies en hoe kijken zij tegen ons aan? Hoe ervaren zij onze dienstverlening en benadering? Zitten we op één lijn? Uit onze klantgroep ‘aanvrager’ zijn Nicole Looman en Arjon Glazenborg van Lentis aan het woord.

‘Samen met Certe werken we hard aan ons wensenlijstje’

Lentis is een grote en breed georiënteerde instelling voor geestelijke gezondheidszorg. Het werkgebied is de hele provincie Groningen en een deel van Noord-Drenthe. Het is een organisatie voor kinder- en jeugd-, volwassenen- en ouderenpsychiatrie. Patiënten verblijven er voor korte of langere tijd of worden ambulant behandeld. Daarnaast vallen er ook enkele verpleeghuizen en forensische zorg onder Lentis. Tot 2016 werkte Lentis met een eigen laboratorium, maar vanuit kwaliteits- en continuïteitsoverwegingen werd in dat jaar besloten om samen te gaan werken met Certe. Ziekenhuisapotheker Nicole Looman en psychiater Arjon Glazenborg vertellen over de samenwerking.

‘Het complexere werk werd al door Certe gedaan,’ vertelt Nicole, ‘maar vanaf oktober 2016 doen ze alles voor ons op het gebied van klinische chemie en microbiologie. De bloedprikkers van Certe komen bij ons op de locaties langs. In het begin van de samenwerking moesten beide organisaties nog even aan elkaar wennen. De aard van de werkzaamheden en de cultuur van beide organisaties verschilt nogal. Daarbij moesten we bij Lentis veel zaken anders organiseren en de juiste wegen en manieren van communicatie met Certe vinden. We hebben daar de eerste jaren veel tijd in gestopt, van beide kanten. Inmiddels loopt dat goed. We communiceren via korte lijnen en we kijken inmiddels vooruit. We hebben namelijk nog wel wat wensen waarover we regelmatig om tafel zitten. We hebben al wat projecten opgestart. Een daarvan draaide om het digitaal beschikbaar maken van laboratoriumuitslagen, wat we inmiddels voor elkaar hebben.’

Verdere digitalisering

‘Het zou ook mooi zijn als we straks digitaal kunnen aanvragen,’ vult Arjon aan. ‘Dat gaat nu nog via papier en fax. Onze culturen verschillen nogal. Laten we zeggen dat Lentis wat organisch georganiseerd is en Certe wat strakker, onder andere door hun vele laboratoriumprotocollen. Het ziektebeloop van onze patiënten kan nogal grillig zijn natuurlijk. Een situatie rond een patiënt kan ineens veranderen en wij moeten dan snel kunnen schakelen. Als ik op het laatst nog iets wil toevoegen aan een labaanvraag bijvoorbeeld, kan dat soms niet aangezien het al in het systeem bij Certe staat. En vroeger kon ik nog wel eens ’s middags ons eigen lab binnenlopen en kreeg dan aan het eind van de dag toch nog een uitslag. Nu moet ik meestal een dag wachten. Het is nog wel een uitdaging om die verschillende culturen iets beter op elkaar af te stemmen. Dat begint met begrip voor elkaars situatie en dat is er gelukkig.’

Samen innoveren

De wil om samen te innoveren is er ook. ‘Psychiaters zijn allemaal verantwoordelijk voor hun eigen onderdeel,’ vertelt Nicole, ‘en ontwikkelen soms nieuwe ideeën. We bespreken die met Certe om te kijken welke rol zij daarin kunnen spelen. Zo zijn we nu bezig met Point of Care-testen. Van mensen die clozapine (een antipsychoticum)  gebruiken, moet het bloedbeeld goed in de gaten gehouden worden. Dat doen we op locatie, waarbij sommige locaties al een eigen apparaat hebben. Dit zijn van die projecten die we samen met Certe oppakken. Maar ook vanuit de apotheek gezien zou het mooi zijn als we samen monitoringsprotocollen kunnen opstellen. Voor mensen die bijvoorbeeld beginnen met lithium, zou je zo’n protocol kunnen maken. Dan kunnen we die patiënten beter controleren en volgen.’


‘Onze patiënten bewegen zich nogal eens door onze organisatie,’ legt Arjon uit. ‘Soms gaan ze van de ene afdeling naar de andere. Of ze zijn het ene moment ambulant, maar moeten het volgende moment toch weer worden opgenomen. Via het EPD volgen wij hen natuurlijk, maar ook hier kunnen we de samenwerking met Certe nog verbeteren. Als Certe de patiënt ook goed kan volgen en bedienen, ongeacht waar hij of zij zich bevindt, valt er niemand meer tussen wal en schip.’


Nicole en Arjon zijn tevreden over de samenwerking met Certe. Er is in de afgelopen jaren hard gewerkt en veel verbeterd. En ook aan de wensen voor de toekomst wordt gewerkt. ‘De motor gaat steeds beter draaien,’ zegt Nicole daarover. En Arjon vult aan: ‘Als we zaken nog beter willen harmoniseren, is er bij Lentis ook nog werk aan de winkel. Met name op het gebied van organiseren, digitaliseren en communiceren. Maar het besef is er, net als het wederzijdse begrip voor elkaars werk en organisaties. Samen doen Lentis en Certe er alles aan om de zorg voor de patiënten in onze gezamenlijke regio nog verder te verbeteren.’

Arjon Glazenborg en Nicole Looman van Lentis
Arjon Glazenborg en Nicole Looman van Lentis