Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen? Hieronder staan een aantal veelgestelde vragen, misschien vindt u hier ook uw antwoord. 
Staat uw vraag hier niet bij of heeft u een opmerking of suggestie? Neemt u gerust contact met ons op!

Algemeen

Voor wie is COLAB bedoeld?

COLAB is bedoeld voor aanvragers in de eerste en tweede lijn uit Friesland en de Noordoostpolder voor diagnostiek uitgevoerd door Certe.

Hoe kan ik aansluiten bij COLAB ?

COLAB is voor geregistreerde gebruikers toegankelijk via het patiëntendossier in het HIS.

Kijk hiervoor op het tabblad Praktijk aanmelden voor digitaal aanvragen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat een nieuwe medewerker via COLAB een aanvraag kan doen?

In dit geval moet er eerst een koppeling worden gemaakt met het HIS. Hiervoor kunt u de naam van de medewerker doorgeven via relatiemanagement@certe.nl of via telefoonnummer 088-2373186.

Aanvragen in COLAB

Wat gebeurt er met mijn aanvraag als ik die heb verstuurd?

Op uw scherm verschijnt een loopbriefje dat uitgeprint kan worden wanneer u de patiënt voor bloedafname naar een priklocatie verwijst.
Het printen van een loopbriefje is niet nodig wanneer de patiënt thuis wordt geprikt. 

De aanvraag wordt ondertussen naar ons laboratorium informatiesysteem gestuurd. Als het materiaal bij het laboratorium binnenkomt wordt het aan uw digitale aanvraaggegevens gekoppeld.

Welke diagnostiek kan ik op dit moment aanvragen?

U kunt zowel klinisch chemie als medische microbiologie aanvragen bij Certe.

Ik heb een verkeerde aanvraag ingestuurd, wat nu?

Betreft uw aanvraag een afname bij een van de spreekuren op onze priklocaties, dan kunt u een nieuwe aanvraag insturen.
U hoeft in dat geval ook geen contact te zoeken met het laboratorium.

Zijn er wijzigingen met betrekking tot een huisbezoek, neemt u dan telefonisch contact op via het nummer 088-2370121 of per mail via klantcontactcenter@certe.nl.

Ik ben een test vergeten in mijn aanvraag, wat nu?

Betreft uw aanvraag een afname bij een van de spreekuren op onze priklocaties, dan kunt u een nieuwe aanvraag insturen.
U hoeft in dat geval ook geen contact te zoeken met het laboratorium.

Zijn er wijzigingen met betrekking tot een huisbezoek, neemt u dan telefonisch contact op via het nummer 088-2370121 of per mail via klantcontactcenter@certe.nl.

Tot wanneer kan ik een spoedaanvraag indienen?

Voor aanvragen waarbij binnen 24 uur moet worden geprikt, moet u telefonisch contact opnemen met 088-2370121. Let op: spoedafnames kunnen tussen 8.00 en 13.30 uur aangevraagd worden.

Wat moet ik doen na het versturen van de aanvraag als er een foutmelding komt i.p.v. het loopbriefje?

Deze foutmelding heeft te maken met de instellingen van uw internetbrowser. Bij de documenten en instructies vindt u een document waarin staat uitgelegd hoe dit aangepast kan worden.

Hoe vraag ik een spoed huisbezoek en/of een aanvraag voor een afwijkende voorkeursdag aan?

Spoedaanvraag en een aanvraag voor afwijkende voorkeursdag, dient eerst via COLAB te worden ingediend, waarna u telefonisch (via 088 2370121) de aanvraag kan aanmerken als spoed en/of de voorkeursdag kan wijzigen.

De test die ik wil aanvragen staat niet in COLAB

Indien u een test wil aanvragen die niet staat vermeld in COLAB dan kunt u dit via het tabblad ‘alfabetisch’ onder het kopje ‘onbekende test’ aangeven om welke test het gaat.

N.b. Niet alle testen kunnen op alle afname locaties worden afgenomen, raadpleeg bij twijfel eerst de klinisch chemicus voordat u een test aanvraagt via ‘onbekende test’


Loopbriefje


Waarom is een loopbriefje nodig?

Het is op dit moment nog niet mogelijk dat onze bloedafnamemedewerkers uw aanvraag kunnen opvragen in het laboratoriuminformatiesysteem. Zij hebben een loopbriefje nodig om de juiste buizen te kunnen prikken. De verwachting is dat dit in de loop van 2023 niet meer nodig is.

Kan ik het loopbriefje ook e-mailen naar de patiënt?

Het loopbriefje kan als een PDF worden opgeslagen. Kunt u binnen uw praktijk gebruik maken van veilig e-mailen, dan kunt u deze PDF naar uw patiënt sturen. Geeft u in dat geval duidelijk aan dat de patiënt het loopbriefje moet printen en mee moet nemen naar de bloedafname.


Bloedprikken

Ik wil mijn patiënt thuis laten prikken, hoe moet ik dat aanvragen?

In het aanvraagformulier kunt u kiezen voor de optie thuisprik en een voorkeursdatum aangeven.


Uitslag

Hoe krijg ik de uitslag van mijn aanvraag?

De uitslag komt terecht in uw HIS, dit is net zoals bij een aanvraag op papier.