Certe voor zorgverleners

Aanvragen via Zorgdomein

Hoe kom ik aan een account in ZorgDomein?

Deze is aan te vragen via ZorgDomein.


Aanvragen in ZorgDomein

Wat gebeurt er met mijn aanvraag die ik heb verstuurd?

Op uw scherm verschijnt een loopbriefje dat uitgeprint of gemaild kan worden wanneer u de patiënt voor bloedafname naar een priklocatie verwijst. Het printen van een loopbriefje is niet nodig wanneer de patiënt thuis wordt geprikt. De aanvraag wordt ondertussen naar ons laboratorium informatiesysteem gestuurd. Als het materiaal bij het laboratorium binnenkomt wordt het aan uw digitale aanvraaggegevens gekoppeld.

Welke diagnostiek kan ik op dit moment aanvragen?

U kunt via ZorgDomein klinische chemie (spreekuurlocatie en thuis), medisch microbiologie, functieonderzoek, AC, CVRM en diabetesdienst aanvragen. Aanvragen voor de trombosedienst van via de reguliere weg en niet via ZorgDomein. 

Kan ik altijd onder mijn eigen naam verwijzen naar Certe?

Nee, u kunt alleen onder u eigen naam verwijzen indien u in het bezit bent van een laboratorium aanvragerscode. Indien u niet in het bezit bent van een Certe aanvragerscode (b.v. omdat u HIDHA bent) dan dient u de aanvraag in te dienen namens de huisarts met een aanvragerscode. Vergelijk dit met het papieren aanvraagformulier, ook hier vraagt men aan onder de huisarts die een aanvragerscode heeft bij Certe.

 

Ik heb een verkeerde aanvraag ingestuurd, wat nu?

Betreft uw aanvraag een afname bij een van de spreekuren op onze priklocaties, dan kunt u een nieuwe aanvraag insturen. U hoeft in dat geval ook geen contact te zoeken met Certe. Het is belangrijk dat u uw patiënt het juiste loopbriefje mailt of meegeeft. Alleen dan kunnen wij de juiste onderzoeken afnemen.

Zijn er wijzigingen met betrekking tot een huisbezoek, neemt u dan telefonisch contact op met ons afsprakenbureau: tel 088-2370121

Ik ben een test vergeten in mijn aanvraag, wat nu?

Betreft uw aanvraag een afname bij een van de spreekuren op onze priklocaties, dan kunt u een nieuwe aanvraag insturen. U hoeft in dat geval ook geen contact te zoeken met Certe. Het is belangrijk dat u uw patiënt het juiste loopbriefje mailt of meegeeft. Alleen dan kunnen wij de juiste onderzoeken afnemen.

Zijn er wijzigingen met betrekking tot een huisbezoek, neemt u dan telefonisch contact op met ons afsprakenbureau: tel 088-2370121

Hoe vraag ik een spoed spreekuur aan?

Spoed aanvragen voor spreekuurlocaties dienen eerst via ZorgDomein te worden aangevraagd. Daarna dient er altijd gebeld te worden door de aanvrager, voor het maken van een spoed spreekuur afspraak voor de patiënt via 088 2370121.

Als ik gebruik maak van aanvragen via ZorgDomein moet de patiënt dan nog steeds een afspraak maken voor bloedafname?

Ja, de patiënt moet zelf een afspraak plannen voor bloedafname, ZorgDomein en ons bloedafname plansysteem zijn (nog) niet aan elkaar gekoppeld.

Kan ik de verstuurde aanvraag ook terug vinden in het HIS en EPD?

Een verstuurde aanvraag is zichtbaar bij tabblad Regie in ZorgDomein.

Naast het handmatig opzoeken van een aanvraag via Regie, kan er ook voor worden gekozen om alle verstuurde aanvragen automatisch te ontvangen in het HIS/EPD via een Edifact bericht. Deze optie kunt u zelf activeren bij uw ZorgDomein account.  

Zie ook: Uw EDIFACT-adres opzoeken en instellen of neem contact op met de supportafdeling van ZorgDomein.

De test die ik wil aanvragen staat niet in ZorgDomein

Indien u een test wil aanvragen die niet staat vermeld in ZorgDomein dan kunt dit via ‘afwijkende aanvraag’ indienen. Afwijkende aanvraag is te vinden via de zoekbalk of via A-Z. Bij klinische gegevens kan dan worden aangegeven om welke test het gaat.

Niet alle testen kunnen op alle afname locaties worden afgenomen, raadpleeg bij twijfel eerst de klinisch chemicus voordat u een test aanvraagt via ‘afwijkende aanvraag’.

Kan ik meerdere onderzoeken van 1 patiënt tegelijk aanvragen?

Ja dit kan, alle laboratoriumonderzoeken, ongeacht bloedonderzoek of medische microbiologie kan van 1 patiënt tegelijk worden aangevraagd. Ook kunnen er meerdere microbiologische onderzoeken tegelijkertijd van 1 patiënt worden aangevraagd (denk aan SOA uitstrijk en SOA bloedonderzoek). Let wel op de printerinstelling, bij meerdere onderzoeken kunnen er ook meerdere patiëntberichten worden aangemaakt, deze dienen afzonderlijk te worden geprint (dus niet dubbelzijdig). Een combinatie aanvraag van laboratorium- en functieonderzoeken kan alleen los worden aangevraagd.

Medische microbiologie

Wat stuur ik naar Certe samen met de afnamematerialen?

Een afdruk van het patiëntbericht ('het loopbriefje') van ZorgDomein moet worden meegestuurd met de afnamematerialen. 

Hoe etiketteer ik het materiaal?

Hiervoor heeft Certe speciale losse stickervellen ontwikkeld. Dit stickervel bevat 3 materiaal stickers en 1 formulier sticker. Het formulier sticker mag u plakken op het aanvraagformulier van ZorgDomein. 1 van de materiaal stickers kunt u gebruiken op het afname materiaal, de overige 2 stickers hoeft u niet te gebruiken.

Hoe bestel ik de stickers?

Deze zijn te bestellen via ons bestelportaal bij aanvraagformulieren

Loopbriefje/Patiëntbericht op spreekuurlocatie

Wat moet mijn patiënt meenemen naar een spreekuurlocatie van Certe?

Bloedafname gaat bij Certe via een streepjescode op het loopbriefje. Indien u de aanvraag heeft gemaild, dient uw patiënt de streepjescode via smartphone of tablet te tonen aan de medewerker Bloedafname. In dit geval is een afdruk dus niet nodig. 

Indien uw patiënt digitaal niet vaardig genoeg is, dient er een afdruk van het loopbriefje aan te patiënt te worden meegegeven.

Een geldig legitimatiebewijs is altijd nodig.

Hoe druk ik het loopbriefje opnieuw af?

Zoek de verwijzing in ZorgDomein op in Regie. Kijk bij de verzonden verwijzingen. (Zoeken kan op naamgeboortedatum of ZorgDomein-nummer).
Klik op de verwijzing om details te zien en druk opnieuw af.

Wanneer kan ik de aanvraag vanuit ZorgDomein mailen naar mijn patiënt en wanneer moet ik deze printen?

Indien uw patiënt digitaal vaardig genoeg is om de aanvraag inclusief streepjescode te tonen op onze spreekuurlocatie, dan kunt u de aanvraag vanuit ZorgDomein mailen naar uw patiënt. 

Indien uw patiënt geen smartphone heeft of niet voldoende digitaal vaardig is, dan dient er een afdruk te worden gemaakt op uw praktijk en worden meegegeven aan de patiënt. 

Ik heb de aanvraag gemaild naar mijn patiënt, moet de patiënt deze nu afdrukken?

Nee, dit is sinds het digitaliseren van onze spreekuurlocaties niet meer nodig. Uw patiënt dient de streepjescode van de ZorgDomein-aanvraag te tonen aan onze medewerker Bloedafname. 

Enkel als uw patiënt digitaal niet voldoende vaardig is of geen smartphone bezit, dient er een afdruk te worden gemaakt en meegegeven aan de patiënt. 

Mijn patiënt heeft geen smartphone, kan ik dan wel via ZorgDomein aanvragen?

Ja, dat kan. Echter, u dient de aanvraag af te drukken en moet deze meegeven aan uw patiënt. Op onze spreekuurlocatie wordt de order wel digitaal afgehandeld door het scannen van de streepjescode vanaf de afdruk.

Mijn patiënt laat bloed afnemen bij een Certe spreekuurlocatie in de regio Leeuwarden, Heerenveen of op een niet-Certe locatie, wat moet mijn patiënt dan mee?

De digitale orderverwerking is enkel mogelijk in Groningen, Drenthe en Drachten. Gaat uw patiënt niet naar één van deze spreekuren, dan moet er altijd een afdruk van de aanvraag worden meegenomen. Het tonen van de streepjescode op een smartphone is dan geen mogelijkheid.  

Kan de afname ook plaatsvinden zonder het tonen van de ZorgDomein-aanvraag?

Nee, dit is niet mogelijk. Certe heeft altijd een streepjescode nodig van de aanvraag. Enkel naam en geboortedatum is dus onvoldoende voor een juiste bloedafname. 

Bloedafname aan huis

Ik wil mijn patiënt thuis laten prikken, hoe vraag ik dit aan?

In het aanvraagfomulier van ZorgDomein kunt u "huisbezoek" aanvinken voor een bloedafname thuis. Bij de voorkeursdag geeft u aan wanneer de afname moet plaatsvinden: op de eerstvolgende beschikbare datum of via een aagegeven datum in de bezoekkalender.  
 

In de bezoekkalender staan de 2 Certe voorkeursdagen (afhankelijk van de postcode van de patiënt) voor bloedafname in uw regio. Tot 15:00 uur is de voorkeursdag (als deze valt op de eerste volgende werkdag) zichtbaar in de bezoekkalender.

Hoe vraag ik een spoed huisbezoek en/of een aanvraag voor een afwijkende voorkeursdag aan?

Spoedaanvraag en een aanvraag voor afwijkende voorkeursdag, dient eerst via ZorgDomein te worden ingediend, waarna u telefonisch (via 088 2370121) de aanvraag kan aanmerken als spoed en/of de voorkeursdag kan wijzigen.

Wie informeert de patiënt over de thuisafname?

De praktijk plant de afspraak bij Certe en informeert de patiënt hier zelf over.

Welke informatie mag ik noteren in het vakje ‘opmerkingen voor thuisprikken’

Hierin kunt u aangeven of er ook bijzonderheden zijn m.b.t. de patiënt, locatie of afname.
(Denk aan patiënt is slechthorend, lang aanbellen of sleutel ligt bij de buurvrouw).

De patiënt verblijft tijdelijk op een ander adres, hoe geef ik dit aan?

Wanneer u "huisbezoek" aan heeft gevinkt in het aanmeldformulier, wordt het adres van de patiënt getoond. Als de patiënt tijdelijk ergens anders verblijft kunt u dit adres aanpassen in het tijdelijk adres. 

Kan ik een behandelplan aanvragen via ZorgDomein?

Ja, er is een mogelijkheid om periodieke bloedafname aan huis aan te vragen, dit kan via het zorgproduct: ‘labdiagnostiek behandelplan’.

De test die ik wil aanvragen staat niet in ZorgDomein

Indien u een test wil aanvragen die niet staat vermeld in ZorgDomein dan kunt dit via ‘afwijkende aanvraag’ indienen. Afwijkende aanvraag is te vinden via de zoekbalk of via A-Z. Bij klinische gegevens kan dan worden aangegeven om welke test het gaat.

Niet alle testen kunnen op alle afname locaties worden afgenomen, raadpleeg bij twijfel eerst de klinisch chemicus voordat u een test aanvraagt via ‘afwijkende aanvraag’.

Hoe vraag ik een aanvraag aan van een specialist?

Maak de aanvraag aan op naam van de praktijk en vul bij ‘kopie aan’ de naam, functie en ziekenhuis van de specialist. Certe zorgt er dan voor dat de uitslag ook terecht komt bij de specialist.

Hoe wijzig ik een reeds aangemaakt aanvraag?

Indien er wijzigingen zijn in een reeds aangemaakt aanvraag voor huisbezoek (b.v. aanvraag kan komen te vervallen, mutatie in de aangevraagde testen, patiënt verblijft elders), dan dit graag telefonisch door geven via 088 2370121. Onze medewerker past de aanvraag voor u aan.

Rapportage van uitslagen

Ik ontvang niet alle uitslagen via ZorgDomein in mijn HIS

Het kan zijn dat er niet altijd of geen automatische koppeling gemaakt kan worden tussen uw aanvragerscode en uw aanvraag vanuit ZorgDomein. Dat kan komen doordat u meerdere aanvragerscodes heeft (u werkt wellicht op meerdere locaties) of u heeft als praktijk een groepspraktijk aanvragerscode. In deze gevallen kunt u ofwel de AGB-code van uw praktijk laten toevoegen aan uw aanvragen of de persoonlijke AGB-codes van de verschillende artsen laten toevoegen aan de groepspraktijk aanvragerscode. Dit doet u in beide gevallen door te mailen naar de adviseur klanten eerstelijn.

 

Heeft u nog geen aanvragerscode bij Certe? Dan kunt dit doorgeven via Aanmeldformulier Certe › Certe